"Ha megmaradtok énbennem, és beszédeim megmaradnak tibennetek, akkor bármit akartok, kérjétek, és megadatik nektek."

2016. április 28., csütörtök

Kertész Erzsébet: Vilma doktorasszony

Nemrég olvastam ezt a könyvet és nagyon megragadott. Lebilincselő életrajzi regény az első magyar orvosnőről, aki igazi példakép lehet előttünk. Nem tudok addig elszakadni a történetétől, míg le nem jegyzem az idő közben kikerekedő projektet a doktornővel kapcsolatban, hiszen minden fiatal lány vágyik arra, hogy hiteles példaképet találjon magának, és Vilma doktor asszony pont ilyen példakép lehet. Ajánlom nyolcadik osztálytól fölfelé pedagógusok, és diákok figyelmébe! 

Ha most dolgoznék, hat hetes projektben dolgoznánk fel a könyv élmény anyagát. Voltak mindig olvasni szerető tanítványaim, ők biztosan el is olvasnák pár hét alatt a könyvet, de akinek a beszédértési, szövegértési szintje miatt ez nem lehetséges, neki sem kell lemondania a történetről, hiszen részleteket szintezhetünk számára és elmesélhetjük az egész élettörténetet. Lássuk, hogyan dolgoznám fel pl. egy nyolcadikos hallássérült, integrált oktatásban részt vevő nagy lánnyal egyéni szurdopedagógiai (hallás - és beszédfejlesztési) terápia során. 

1. óra: Cél az érdeklődés felkeltése.
Egy a Nők Lapja Café oldalán megjelent cikkből indulunk ki, ezt olvassuk el, lehetőleg laptopon. 
Kitérünk az esetlegesen ismeretlen vagy kétértelmű kifejezésekre, értelmezzük azokat. Pár állítást mondunk, amiről a tanítvány eldönti, hogy igaz-e vagy sem, ebből egyértelművé válik, hogy megértette-e a cikket. Az érdekesebb részekről tovább beszélgetünk, ezután interjú kérdéseket fogalmaz meg az olvasottakkal kapcsolatban. Mi az, ami jobban érdekli, aminek utánajárna. Ezen kérdések alapján folytatjuk majd a történetben való elmélyedést a következő héten. 

2. óra:  Cél az élettörténetben való elmélyedés, a gondolattérkép tanulást segítő technika megismerése és alkalmazása. 
Ez az óra részletes előkészítést igényel, hiszen az interjú kérdések alapján regényrészleteket hozunk a könyvből ( ha kell, szintezve) és ezeket olvassuk, a kevésbé érthető, félreérthető kifejezéseket magyarázzuk, hallásneveléssel megerősítjük. (Rögzítsük írásban is a kifejezést és magyarázatát is!) A regényrészletekből előáll Vilma életének története, az egyes részeket köthetjük képekhez pl. ritka növények, amiket a nagypapa hozatott a pándi birtokra ill. keressük meg az életrajzi helyszíneket térképen is pl.: Zürich, Pánd, Nagytétény. 
Készítsük el a gondolattérképet. (Jó, ha korábban "kisebb falaton" már gyakoroltuk ezt a technikát.) 

3. óra: Cél, hogy felismerjük a mai aktualitásokat. 
Az óra bevezetéseként játsszunk szerepjátékot. Legyen egy riporter és Vilma asszony. Használjuk az első óra kérdéseit, Vilma asszony feleljen rájuk. Mivel ez csak egy játékos gyakorlat, nem muszáj írásban rögzíteni a párbeszédet. 
Társalogjunk az életregényben előforduló három, ma is nagyon fontos kérdésről: 
- vegetáriánus, egészséges étrend (Vilma vegetáriánus volt.): Használhatunk divatos életmód, wellness magazinokat és az előző órán megismert részleteket a regényből. Készítsünk heti tervet: táplálkozási és mozgásnapló formájában. 
- szüfrazsett mozgalom (Azzal gyanúsították Vilmát, hogy ő maga is kék harisnya): Gyakoroljuk az online információszerzést, keressen tanítványunk információkat a témában. Erősítsük meg újonnan szerzett ismereteiben, nézhetünk egy filmrészletet is a témában. (A szüfrazsett 2015)
- otthonszülés vagy kórházi szülés (Vilma a szégyenletes bába - tábla égisze alatt praktizálhatott kezdetben): Vitázhatunk a témában, készítsünk előre egy táblázatot pro/kontra érvekkel, amiket tanítványunk kiegészíthet. Tartsunk egy rövid vitát.

4. óra: Cél, hogy közös kirándulás kapcsán összeérjen a múlt és jelen, kapcsolódjunk egymáshoz és a többségi társadalomhoz is gyakorlatban. 
A kirándulás helyszíne lehet az Orvostörténeti Múzeum http://semmelweismuseum.hu/
                                          a Nagytétényi Kastély http://www.imm.hu/hu/contents/nagytetenyi
Az útvonal megtervezése és a helyszínen való jegyvásárlás tanítványunk feladata. Ne felejtsük el fényképekben is dokumentálni az eseményeket, prospektusokat gyűjteni. 

5. óra: Cél az összegzés 
Készítsünk plakátot esetleg PPT - t vagy Prezi-t az eddigi heteken tanultakról. Legyen színes, kreatív.  
Írjunk rövid könyvajánlót osztálytársaink számára, amit ajándékba adhatunk majd. 
Próbáljuk el a bemutatót. 

6. óra: Projekt bemutató 
Ha lehetséges az osztály és vendég tanárok előtt történjen, ha ez valami miatt nem valósulhat meg, hívjunk a szurdopedagógiai órára vendégeket. Készíthetünk egészséges nassolnivalót a vendégeknek. Kérjünk visszajelzést, "a három pozitívum, egy javítandó" - elv alapján, amit korábban ismertetnünk kell a véleményt formálók előtt. 

Mi magunk is jelezzünk vissza a teljes hat hétre vonatkozóan és tanítványunk is reflektáljon a projektre mind témájára, egyéni teljesítményére és a mi, segítői munkánkra is, bátran tegyen javaslatokat, hogy mit szeretne másként a jövőben.

Nincsenek megjegyzések: