"Ha megmaradtok énbennem, és beszédeim megmaradnak tibennetek, akkor bármit akartok, kérjétek, és megadatik nektek."

2016. november 7., hétfő

új kaland - kiejtéstanítás - p helyett f

Új kaland kopogtatott be hozzánk. Nelli nem tudja kiejteni a 'f' hangot. Őszintén szólva ez engem cseppet sem zavar, még őt sem, de került az elmúlt héten olyan helyzetekbe, ami könnyen válhat zavarba ejtővé számára, így fellelkesedtem, hogy elméleti tudásom gyakorlatba ültetem és új kihívás elé állítom magunkat, méghozzá, a 'f' hang kialakítása, automatizálása a cél. 

Annak idején, a főiskolán valahogy sosem hozott lázba a kiejtéstanítás. Sőt, ez volt az a terület, amit nem szerettem, hiszen ez logopédiai feladat, én pedig nem vagyok logopédus. Szurdopedagógus vagyok, tehát azt vallottam, hogy hozzásegítem a gyermeket a megfelelő hallásélményhez a mindennapok szintjén. Tehát viseljen egy jól beállított hallókészüléket, kapjon CI-t, ha indokolt. Ha ez a technikai háttér biztosított és beszélő környezetben van, nincs más sérülése, meg fog tanulni beszélni, ha nem is teljesen pontos kiejtéssel, de érthetően. Ebből kiindulva csak játékos ajak-, nyelv- és fújógyakorlatokat végeztem a gyerekekkel, a lelkiismeretem megnyugtatása végett. Azt azért hozzáteszem, hogy abban az időben a nagyobbacska óvodások, kis iskolások mindegyikének volt logopédusa is, általában szülői kérésre.

Most a 'f' hang és a törvények, szokások változása kis változást hozott az én nézeteimbe is. Hiszen a gyakorlatban ritkán valósul meg, hogy egy logopédus az óvodában, iskolában beveszi az ellátásba a hallássérült gyermeket, mondván hogy hallássérült, így nem tudja mit várhat el tőle, mit nem. Érthető, és az is, hogy nem akar még egy 100. gyermeket. Van olyan intézmény, ahol nem túlzás a 100-ról beszélni... Illetve felmerült bennem a kérdés, hogy tényleg érdemes megelégedni az elég jóval, az érthető beszéddel, ha kis odafigyeléssel, plusz munkával pontos kiejtést is elérhetünk egy - egy gyermeknél?! 

Így Nellivel új kalandba kezdünk. Egy hetet szánunk a 'f' hang játékos előkészítésére. Ma például vattalabdát fújtunk a padlón. Remek móka volt mindenkinek, csak úgy suhant a labda! Azt hiszem, holnap focimeccs lesz, szívószálakkal. :)

Nincsenek megjegyzések: